Annonser

Testet: Kawasaki ZX6R Ninja 99-modell - oppsummering langtest

Av: tekst: Leif Lia, foto: Anne Lill Aase
3. januar 2001

GRØNN: Å ha en depotstøtte i garasjen letter vedlikeholdet av enhver sportssykkel. Wunderbaum på tanken (type bjørk) er ekstrautstyr for trøndelag.

Kjørt av: Leif Lia (31), frilanser i MC-avisa, Anne Lill Aase har også kjørt en del.

Kjørelengde/periode: 9.400 km på 4,5 måneder i 1999.Sykkelen ble levert av William Jenssen AS 30.04.99. Sykkelen er brukt på landevegen i Norge.

Valgt fordi: MC-avisa ønsket å teste 98-sesongens mest solgte motorsykkel. Sykkelen er en typisk referansesykkel, og passer godt til undertegnedes kjørestil.

Generelt: ZX6R Ninja kom i 1995 og har hele tida vært en (grønn) rakett i 600-klassen. Sykkelen er svært rask til å være en 600-kubikker, men det er likevel de smidige landevegsegenskapene som de fleste av oss setter mest pris på. Ninja ene og sjåførene har alltid vært litt tøffe trynet. Passer godt for «Kawa-tøffinger». Til tross for at det er en typisk R-sykkel, ble den Norges mest solgte i 1998.

Spesielt pluss: Sterk motor, god sittestilling, smidige kjøreegenskaper, fantastisk kjøreglede, lav terskel for å kjøre raskt, tøft utseende.

Spesielt minus: Svært lite, men: lite følsomme bremser, liten beinplass for passasjer, vanskelig å feste myke sidevesker, verditap.

Ekstrautstyr vi har montert: Ingenting, men en av årets langturer ble kjørt med Bagster tanktrekk og veske.

Utstyr vi gjerne skulle hatt: Burde ha hatt Bagstertrekk og veske permanent. Stålomspunnede bremseslanger.

Dekkvalg: Ble levert med Dunlop D204 (utgått). Bakdekket holdt 4.300 km med fantastisk grep, utslitt på sidene (selvskryt!) Framdekket holdt nesten 9.000 km. Kjørte resten på Dunlop D207, som passer sykkelen godt. Bra grep og fine svingegenskaper.

Bensinforbruk: Bruker 0,5 l/mil på rask landevegskjøring. Med to på går det mer, om en skal holde samme fart.

Innkjøring: Maksimalt 4.000 o/min inntil 800 km, maksimalt 6.000 o/min inntil 1.600 km. Verkstedet anbefaler å ta i litt hardere for å sikre høgere toppeffekt i motoren.

Service: Førstegangservice ved 1.000 km tar 2-3 timer pluss materiell (ca 1.200-1.500 kroner), 6.000 km-sjekken stipuleres til 3 timer, i hovedsak oljeskift, skift av plugger og inspeksjon, ca 2.000 kroner. Ventiljustering skjer først ved 24.000 km, og en må da regne 2000 kroner i tillegg til vanlig service.

Dette sier noen eiere:

«Irriterende med forgasserising ved temperaturer under 10 grader når man holde jevn fart (dette har ikke oppstått på MC-avisas eksemplar som har vært kjørt ned til pluss 2 grader - red. anm.). For øvrig er det en maksimalt fin veisykkel, super å kjøre langtur med. Har også brukt den mye på bane i racinggruppa til Wobble MC. Etter hvert som ferdigheten på banen har øket, har jeg følt meg litt hemmet av at man etter hvert bremsehendelen inn til styret. Det hjalp å bytte til stålomspunne bremseslanger, men det er fortsatt ikke maks. Dempingen er også litt for myk på humpete baner.» Haakon Jacobsen, 1621 Gressvik

MC-avisa mener:

Kawasaki ZX6R Ninja er et smidig villdyr! Sykkelen er lettkjørt og forvandler seg til et hissig dyr når en tar ut det som ligger i motoren. Komforten til landevegsbruk er bra, og sykkelen passer til personer opp mot 190 cm. Sykkelen er ærlig, da den både ser ut som, er og gir seg ut for å være en R-sykkel. Kjøregleda er stor. Den grønne varianten er tøffest.

Tre nærmeste alternativer:

1. Honda CBR600F, svært lik sykkel, Honda-kvalitet, er atskillig mindre tøff (eneste reelle konkurrent som veisykkel betraktet).

2. Både Suzuki GSXR600 og Yamaha R6, begge er så små at de i sammenlikning med ZX6en er lite egna som landevegssykler, men bedre på bane

3. Triumph TT600, ny modell for år 2000, blir trolig en mellomting av CBR og R6

Økonomi

Kawasaki ZX6R

kommentar

Innkjøp:

125.000,-

«Normal» pruttepris, kampanje 114.900,- i 1999

Salgssum:

- 105.000,-

Forventa pris vinteren 2000

Forsikring:

5.730,-

Gjensidige: innbetalt for kasko med 50% bonus

Servicer:

3.434,-

1.000 km + 6.000 km

Dekk:

3.463,-

Dunlop D207, 15% rabatt

Evt. deler/skader:

0,-

Flaks?

Ekstrautstyr:

72,-

Tankbeskytter

Bensin:

4.650,-

0,55 liter/mil, 940 mil, 9,00 kroner/liter

Totalkostnad

42.000,-

Dobbelt-uffameg& , 4,50 kr/km

Økonomi-kommentar ZX6R:

Noe av det minst lønnsomme man kan gjøre er å kjøpe en ny sykkel på våren og selge den til høsten/vinteren, slik vi hadde planer om å gjøre. Det er ennå litt håp om å rette litt på det med å selge på våren (Ninja n er til salgs!!!!). Totalkostnaden er nok lik for de fleste R-syklene i 600-klassen.

Nypris år 2000: 139.900 kroner (ny modell med en del endringer, se egen testartikkel)

Brukt 99-modell: Etter storsalget i 1998 (237) finnes det mange 98-modeller på markedet. Utvalget av 99-modeller er bra. Jeg tviler på at særlig mange selger sin 99-modell for å kjøpe en ZX6  00. Siden introduksjonen i 1995, kom det nye modellutgave til 1998. I bruktprisene skiller det lite mellom hva du må betale privat og hva du må gi hos en forhandler. Imidlertid bør du være oppmerksom på at dette er sykler som gjerne kjøres hardt, svært hardt. Sørg for å få full servicedokumentasjon på sykkelen. Er det tegn som tyder på at den har vært banekjørt, er det et betydelig prutningsmonn. Dersom sykkelen oppgies å være trimmet, alt fra ny potte til full supersportpakke for racing, anbefales det på det sterkeste å få gjort en testbenkmåling for å få dokumentert evt. påstand om effektøkning.

Etter både «15-prosentsregelen» og et søk hos norske forhandlere finner vi at prisen på en pent brukt 99-modell ligger på 110.000 kroner nå på vårparten, avhengig av kjørelengde og utstyr. Kjøper du privat, bør tilsvarende sykler koste ca. 3-5.000 kroner mindre.

1999-modell: 108-112.000 kroner

1998-modell: 95 - 99.000 kroner

1997-modell: 84 - 88.000 kroner

1996-modell: 73 - 77.000 kroner

1995-modell: 55 - 65.000 kroner

SE OGSÅ ARTIKLER I MC-AVISA:

* OKTOBER (9) 1999 LANGTEST 99-MODELL

* MARS (3) 1998 PRØVEKJØRT NY MODELL

* OKTOBER (9) 1996 TEST ZX6R MOT HONDA CBR600F OG YAMAHA YZF600R

* OKTOBER (8) 1995 TEST ZX6R MOT HONDA CBR600F

Til framsiden Flere Nyheter
Annonser